De Aalsterse radio’s Stadsradio Goeiedag Aalst, Radio Katanga en Oiljst Mjoezik hebben een unieke samenwerking afgesloten. De radio’s gaan voor het carnavalsproject Oiljst Mjoezik samenwerken.
“Vorig jaar heeft Stadsradio Goeiedag gedurende drie maanden de eigen programma’s stopgezet en een forum gegeven aan de carnavalisten. Dit jaar krijgt Aalst tijdens de carnavalsperiode de keuze uit de twee producten”, legt commercieel verantwoordelijke Bart Van den Borre uit.
De samenwerking is voor deze stad uniek, niet tegen elkaar strijden maar met elkaar werken met de bedoeling het niveau nog hoger te krijgen. De unieke samenwerking tussen de Aalsterse radio ’s komt er ook dankzij Radio Katanga.
“De frequentie 105.1 FM zal worden gebruikt om de programma’s van de carnavalsradio Oilsjt Mjoezik te brengen, 107.8 FM blijft de frequentie van Stadsradio Goeiedag Aalst waar we ook de focus blijven houden op de ajuinenstad”, aldus Ewoud Van der Poorten. “Die radio wordt nu na één jaar zo goed beluisterd dat we er niet mogen mee stoppen.”
Radio Katanga stopt ook niet, integendeel. “Na de carnavalsperiode, vanaf 1 maart dus, herneemt Katanga haar uitzendingen via 105.1 FM. We spreken dus zeker niet over een overname of een stopzetting,” legt Ralph Iliano uit.
“De oudste lokale radio van Aalst denkt nog niet aan stoppen. We stemmen onze producten gewoon beter op elkaar af. Het heeft geen zin om elkaar te beconcurreren in een stad zoals Aalst. Daarom lenen we onze frequentie graag even uit om een gezamenlijk project dat al jaren gedragen wordt in de stad samen nog groter te maken.”
“En daarna? Gewoon weer Radio Katanga op 105.1 FM. En dan hebben de mensen opnieuw keuze tussen onze uitzendingen en de uitzendingen van de collega’s van Stadsradio Goeiedag. Onze invalshoeken zijn trouwens vrij verschillend, en we zullen dan ook met hen bekijken hoe we elkaar kunnen complementeren in plaats van dezelfde dingen te doen. Een aantal van onze programma’s blijven trouwens tijdens Oilsjt Mjoezik gewoon doorlopen, maar dan op 107.8 FM. Een beter voorbeeld van pax media vind je niet”, lacht Ralph.
Voor het commerciële luik van de samenwerking zal de Regio Media Fabriek -de organisatie achter de Goeiedag-keten- de beide radio’s op de markt zetten. “Dat is een goede zaak, ook omdat je zo iedere Aalstenaar kan bereiken, daarbovenop hebben we drie frequenties in Vlaams Brabant waardoor adverteerders echt een hele mooie respons kunnen hebben”, aldus bestuurder Ives De Bondt.
Het carnavalsproject ging vorig jaar van start en toen bleek dat er geen frequentie beschikbaar stelde Stadsradio Goeiedag drie maanden de start uit. Carnavalisten, ex-prinsen en creatievelingen uit de carnavalswereld verleenden met plezier hun medewerking.
“We konden toen rekenen op de betere mensen maar blijven open staan voor nieuwe ideeën. Dit jaar wordt het nog meer de radio van de carnavalisten. We willen nog wat leuke nieuwigheden voor de definitieve launch op 1 december maar wees gerust, dit wordt weer top”, aldus Danny Verhulst. Hij coördineert de content op Oilsjt Mjoezik.