Met de invoering van het Aalsterse circulatieplan komen er in één keer 43 nieuwe fietsstraten bij. Om een fietsstraat te onderscheiden van een gewone straat, worden er vaak speciale elementen toegevoegd op het wegdek. Dat is ook al het geval in de Treinstraat.
“Fietsen is in een drukke stad een snelle en makkelijke manier op je te verplaatsen. Ook in Aalst zijn er actieve weggebruikers die rekenen op een veilige fietsomgeving. In heel wat straten rijden fietsers, auto’s en bussen mooi naast elkaar. Maar het is slim om duidelijke regels af te spreken zodat de veiligheid van alle gebruikers wordt verzekerd. Daarom zet de stad Aalst ook fietsstraten in. In de Walstraat en Treinstraat kan je er echt niet naast kijken.”
Met het nieuwe circulatieplan komen er heel wat fietsvriendelijke straten bij. De belangrijkste fietsverbindingen herken je voortaan aan 3 elementen: Een gele lijn in het midden van de rijbaan. “Er werd gekozen voor een gele lijn naar analogie met fietssuggestiestroken. Omdat rood wordt gebruikt voor fietspaden waar je als automobilist niet op mag rijden, kiezen we bij het mengen van fietsers en auto’s in een fietsstraat voor een geel accent.” Daarnaast zijn er ook Pictogrammen van fietsers, fietssymbolen. Een pijl duidt de richting aan, zodat fietsers ook weten dat ze tegenliggers kunnen verwachten.
Hiermee moet het duidelijk zijn welke ruimte de fietser krijgt. Auto’s mogen nog steeds de hele rijbaan gebruiken, maar moeten in een fietsstraat achter fietsers blijven.