Voor inwoners van Nieuwerkerken die het centrum van Aalst willen bereiken blijft het nieuwe circulatieplan niet zonder gevolgen. Vanuit de Kwalestraat zal je niet meer op de N9 kunnen geraken, want er komt een knip in de Sint-Jobstraat. “Het circulatieplan sloeg bij ons in als een bom”, aldus enkele Nieuwerkerkse organisaties in een open brief aan schepen De Gucht.
Door de Kwalestraat rijden, de Odisee Hogeschool passeren om zo op de Capucienenlaan te geraken. Dat zal met het nieuwe circulatieplan niet meer mogelijk zijn. De Sint-Jobstraat wordt namelijk éénrichtingsverkeer, waardoor je na de bocht van de Kwalestraat niet meer zal kunnen doorrijden.
Voor inwoners van deelgemeente Nieuwerkerken is de Kwalestraat-Sint-Jobstraat vaak de eenvoudigste optie om in het centrum van de stad te geraken. Enkele burgerplatformen die opkomen voor de belangen van de deelgemeente schreven een brief aan schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open VLD). Want zij voelen zich in de steek gelaten.
Sluipverkeer
“De ring zal je in de toekomst vanuit Nieuwerkerken ofwel via het rondpunt van de Siesegemlaan ofwel langs het E40 op- en afrittencomplex en het rondpunt van de Haring moeten rijden. Maar raad eens? Enerzijds zullen de wijken Pijpenbeek (ten oosten via de Hoezestraat richting Haring) en Maal (ten noorden via de Blauwenbergstraat en Maleveld richting Siesegem) nog wat extra sluipverkeer uit Nieuwerkerken, maar evengoed uit Haaltert en Erpe-Mere, te slikken krijgen. Inclusief de bussen van de Lijn die hierdoor meer vertraging zullen oplopen”, aldus een fragment uit de brief.
Vanuit Nieuwerkerken lijken de Haring en de rotonde aan de Gentsesteenweg nog de enige opties om in het centrum te geraken, want eerder werd de toegang langs de Merestraat en het ASZ ook al geblokkeerd.
Enkele zaken worden aangehaald, zoals de bereikbaarheid van de Odisee Hogeschool vanuit het stadscentrum, maar ook die van de handelaars in de Kwale -en Sint-Jobstraat en het Sint-Jozefscollege in de Capucienenlaan.
“Het circulatieplan sloeg bij ons in als een bom door het gebrek aan structureel overleg en feedback. Wij vragen dan ook dringend overleg om de gevolgen van dit circulatieplan te bespreken.”
De volledige brief kan je via deze link lezen.